torsdag den 15. september 2016

Hammerfest og Tromsø


Havneanløb: Mehamn, Kjøllefjord, Honningsvåg,Havøysund, Hammerfest, Øksfjord, Skjervøy og Tromsø

Dagen startede med tungt vejr og søgang. En halv time forsinket i forhold til sejlplanen. Vi mødte Hurtigrute MS Finnmarken, på vej mod Hammerfest, verdens nordligste by.

Vi passerede Melkøya på vej ind. Øen er historisk, men er i nyere tid mest kendt for sit avancerede modtageanlæg for naturgas, der hentes i borefelter 160 km ude i Barentshavet. Gassen kommer til Melkøya gennem rørledninger hvor gassen raffineres og komprimeres, så den kommer i flydende form. Derefter kan den nemt eksporteres i specialbyggede tankskibe til forbrugere i mange forskellige lande.

Byen er også kendt for astronomen Struves arbejde med at opmåle jordklodens runding, for på den måde at fastslå jordens præcise form og størrelse. Til minde om det arbejde, er der rejst en Meridianstøtte i Fuglenæs, lidt uden for Hammerfest.

Vejret begyndte at klare op, da vi lagde til i byen. Vi havde tid til at kikke på Hammerfest kirke, der er en speciel og særpræget langkirke med smallere kor i øst og tårn i vest. Med en meget flot glasmosaik over alteret. Det blev også til et kort besøg i Genrejsningsmuseet. Museet samler trådene for de grusomheder nordmændene i Finnmark og Nord-Troms var udsat for i slutningen af anden verdenskrig. Museet fortæller også, hvad der blev gjort efter krigen for at genopbygge området.

Tilbage på skibet hørte vi et tankevækkende foredrag om klimaforandringer, og hvad vi kan forvente, der vil ske med klimaet de næste 100 år.

Midt på aftenen mødte vi Hurtigrute MS Polarlys og anløb Tromsø omkring midnat i næsten vindstille vejr med måneskin og nordlys. En fantastisk flot aften og et vejrskifte der lover godt for de næste dage.

onsdag den 14. september 2016

Kirkenes - starten på rejsen mod syd


Havneanløb: Båtsfjord, Vardø, Vadsø og Kirkenes – Kirkenes,Vardø, Båtsfjord og Berlevåg

Så nåede vi frem til vores sørejses vendepunkt - Kirkenes. Dagen startede med en tur til Norges arktiske grænse ved Storskogen, 10 km fra skibet og blot to timers kørsel fra Murmansk i Rusland. Grænsen mellem Norge og Rusland følger for to tredjedeles vedkommende to floder, Pasvikelven og Grense Jakobselv.

Vi hørte om den historiske udvikling af grænselandet og om de cyklende flygtninge, der havde fundet en smutvej i lovningen, men den trafik er nu stoppet af den Norske regering.

Vores turguide havde hele sit liv levet i Bjørnvatn. En lille by i udkanten af Kirkenes. Stedet er kendt for udvinding af jernmalm. Desværre har dårlige tider midlertidigt lukket minen.

Guiden fortalte med stor indlevelse om sit liv og virke i et grænseland, hvor året er styret af både midnatssol og vintermørke.

Vi besøgte et kendt beskyttelsesrum ” Andersgrotta” og så en film om tiden 1940-45. Rummet er stadig bevaret til undervisningsbrug. Her fortalte en lokalguide om det ekstremt hårde liv beboerne i Kirkenes havde, som følge af den tyske invasion og de russiske bombardementer.

Byen er nummer to på listen over europæiske byer, der oplevede de fleste flyalarmer og angreb. Mere end 1000 luftalarmer og 320 luftangreb. Kun Malta var udsat for flere angreb.

Hele byen blev næsten jævnet med jorden. Kun 13 huse overlevede krigen. Derfor fremstår byen i dag, som en næsten ny og genopført by.

Fra Kirkenes gik turen videre til Vardø, og her var der tid til at gå en kort i byen og se kirken.

Tilbage på skibet var der et interessant foredrag, om hvordan det norske fjordlandskab blev skabt.

Vi anløb Bådsfjord midt på aftenen, En af de havne hvor der landes flest fisk i Norge. Ca. kl. 22 mødte vi Hurtigrute MS Nordkapp for nordgående.

tirsdag den 13. september 2016

Honningsvåg og Nordkapp


Havneanløb: Øksfjord, Hammerfest, Havøysund, Honningsvåg, Kjøllefjord, Mehamn og Berlevåg

Vi startede dagen i det flotteste solskinsvejr og mødte MS Lofoten, der var sydgående. Vi havde også et kort ophold i Havøysund. Her fik vi fortalt historien om den heltemodige styrmand, der ved sin indsats redde 56 passagerer ved et skibsforlis i 1931.

Sejlede videre til Honningsvåg. Dejligt at gense statuen af skibshunden Bamse, som har en meget spændende historie fra krigens tid. Vi nød det gode vejr på havnefronten, og så fiskerne gøre de store net klar til at fange kongekrabber.

Tilbage på skibet og sidst på eftermiddagen hørte vi et foredrag om den samiske kultur, som var meget interessant. Efter det passerede vi Finnkirka, som er Norges mest elegante havklippe. Netop denne klippe har spillet en rolle i samernes oprindelige naturreligion og kultur.

Kl. ca. 19 passerede vi Nordkyn, som er det nordligste punkt på det europæiske fastland.

I dag var det dagen, hvor vi skulle have en utrolig flot og lækker arktisk fiskebuffet og retter inspireret af samerkulturen. Det var en stor oplevelse, selvom en flaske vin kostede 500 kr.

Senere passerede vi det nye Hurtigrute skib MS Spitsbergen, som var på jomfrurejse. Det var et flot sceneri set i lyset fra fuldmånen og det svage nordlys. Skibene hilste på hinanden med signalhornene.