søndag den 4. juni 2017

Hillerød til Karlshamn

Vi startede turen i småregn med første overnatning i hyttebyen ved Långasjøen i Asarum tæt ved Karlshamn. Traditionen tro gjorde vi stop i Åhus, og spiste stegte sild på Pråmen, og fik lidt svensk øl. Prammen er en flydende restaurant, som ligger i Helgeåen, der hvor åen løber ud i Østersøen.

Hyttebyen ved Långssjönäs har vi besøgt mange gange gennem årene, så det var et hyggeligt gensyn. For nogle år siden kom der nyt ejerskab, og de er begyndt at renovere hytterne. Planen er at alle hytter skal have moderne bad og toilet. Så det var sjovt at få lov til at være nogle af de første til at prøve en af de nyrenoverede hytter.


mandag den 19. september 2016

En stenet kyst og i landstigningen i Bergen


Havneanløb: Ålesund, Torvik, Måløy, Florø og Bergen

Dårligt vejr mellem kl. 3 og 5 mandag morgen. En slem vippetur mellem Måløy og Torvik.

Efter morgenmad var det tid til at pakke det sidste sammen. Vi skulle forlade kahytten kl. 10.00, så de kunne gøre klar til næste tur.

Kl. 10.15 var der et meget interessant historisk foredrag om turismen i Norge. Fra ca. 1600 tallet og frem til i dag. Meget interessant og morsomt fortalt. Efter foredraget var der norsk musik på dæk syv. Desværre var vejret noget gråt, men vi fik alligevel set meget af det norske storslåede kystlandskab.

Kl. 12. 00 fik vi en dejlig afskedsbuffet. Efter at vi havde krydset Sognefjorden anløb vi Bergen med de syv fjelde, kl. 14.30. Vi gik fra borde dæk for dæk, og sagde samtidig farvel til besætningen.

Alt var meget velorganiseret og hele udtjekning forløb fint. Bussen var klar ved terminalen og kørte os til lufthavnen. Kl. 18.10 fløj vi til København. Godt trætte var vi hjemme 21.30 efter 12 dage til søs.

Hurtigrute MS Nordlys og Raftsundbroen
Hurtigrute MS Nordlys og Raftsundbroen


Refleksioner over turen
Det har været en dejlig tur. Selvom Hurtigruten ikke er et krydstogtskib, er det begyndt at ligne en turistmaskine. Ombord tales der lidt norsk, men meget engelsk og tysk. Men det er altid muligt at blive orienteret om aktiviteterne på norsk, og som forventet forstår de fleste nordmænd jo dansk.

Vejret har været meget blandet, men vi havde 6 gode dage med sol. Maden er i særklasse, og specielt hvis man er til alt godt fra havet. Men pas på, for tjenerne om bord fortalte om et “veje forsøg,” Hurtigruten havde gennemført på MS Trollfjord. Forsøget viste, at hvis man fulgte kostplanen på en fuld rundrejse, ville man øge sin vægt med 3- 5 kg. Så vi holdt os til de mange lækre fiskeretter.

Vi talte med utroligt mange søde mennesker fra forskellige lande. Det var overraskende, at der kun var 6 danskere og ganske få svenskere med på rejsen. Nordmændene bruger jo primært Hurtigruten som almindelig persontransport mellem kystbyerne og ikke så ofte til ferieformål.

Udflugter, vin og øl følger det norske prisniveau, og det ligger i den høje ende. Alle former for service ombord havde en pris. Fx. kostede en Internenetforbindelse 400 kr. for adgang på hele turen. Kahytten på dæk seks som vi boede i, var ikke luksus, selvom vi havde bestilt en Arctic superior kahyt, med fri flaske vand, kaffe og te.

MS Nordlys var sat op som et ekspeditionsskib, og havde derfor et team, som havde til opgave at underholde med mange forskellige ting som foredrag, storytelling, udflugter, polardåb og meget mere. Et interessant koncept med udviklingspotentiale. Men livet om bord kan godt virke lidt overvældende med den konstante strøm af informationer, arrangementer og mennesker. Så Hurtigruten er til mere end post, gods og passagerer. Turismen fylder meget nu om dage.

søndag den 18. september 2016

Trondheim og Kristianssund


Havneanløb: Trondheim, Kristiansund, Molde, og Ålesund

Vi havde forventet flot vejr i Tronheim. Hele natten havde det været klart vejr med masser af måneskin og roligt vejr. Men da vi ankom til Trondheim, var der tæt tåge. Så tæt, at vi knap nok kunne se kajen, og tågen lå over hele byen. Heldigvis havde vi jo set byen på vej mod nord, så efter morgenkaffen gik vi en tur i havneområdet, for at få lidt motion. Kl. 10.00 var det tid til at sejle videre. På vejen ud passerede vi den lille ø Munkeholmen, som vi knap kunne ane i den tætte tåge.

Ombord var der begyndt at komme afrejsestemning. Det var jo dagen før afrejse, og en repræsentant fra ekspeditonsteamet indkaldte til informationsmøde. Han fortalte, hvordan afregning på cruisekortet ville ske, hvornår vi skulle forlade kahytten, den endelige udtjekning og afrejse ville foregå, når vi ankom til Bergen.

Sidst på formiddagen forsvandt tågen, og ved 11.30 tiden blev det flot vejr med en blanding af dis, blå himmel og sol. Så vi tog et par timer på dækket i det skønneste vejr med udsigt til fjeldene langs den norske kystlinie. Norge er et flot land – især når solen skinner.

Efter frokosten begyndte vi at pakke vores baggage sammen, så vi hurtigt kunne være klar til afrejse næste dag.

Kristiansund gik vi ind til sidst på eftermiddagen for et ganske kort ophold. Egentlig kunne man godt have brugt adskellige timer i byen, der tidligere havde været centrum for produktion af klipfisk. Nu var byen en central forsyningshavn for de norske oliefelter. En meget flot og moderne by, som vi helt sikker vil besøge igen.

Først på aftenen anløb vi Molde - Rosernes by. Byens milde klima og frodige haver har den fået af Golfstrømmen. Desværre fik vi kun lejlighed til at se byen fra skibet, for det planlagte anløb var meget kort og midt i den periode, hvor vi spiste til aften. Og en tre retters menu i den klasse som Hurtigruten server, ville vi nødigt undvære. Men vi fik da set havnemiljøet og nordgående Hurtigrute MS Lofoten i det flotte månelys, da vi forlod havnen.


Vi fortsatte mod Ålesund, som vi anløb midt på natten.