lørdag den 17. september 2016

Polarcirklen og De syv søstre


Havneanløb: Bodø, Ørnes, Nesna, Sandnessjøen, Brønnøysund og Rørvik

Atter stod vi op til en dejlig dag med sol. Men det så ud til, at der igen var skyer på vej. Op ad formiddagen mødte vi Hurtigrute MS Nordnorge, der var nordgående.

I dag var der polarcirkel dåb. Som på vejen op havde ekspeditions teamet planlagt dåben for nye og gamle rejsende, midt på formiddagen. Denne gang var det ikke med isvand og isterninger, ”Kong Neptun” hældte ned af ryggen som bevis for dåben. Nu var det en skefuld levertran, som hver passager skulle sluge for at være behørigt døbt. Det gav anledning til mange sjove grimasser og meget morskab på dæk syv, hvor sceneriet blev gennemført.

I forbindelse med polarcirkel dåben passerede vi den lille ø Vikingen, hvor polarcirklen er markeret af et monument i form af en globus. Det magiske tal for Polarcirklen er 66 ° 33 ’’ som markerer linjen. Vi fik det obligatoriske stempel i vores pas, som bevis for at vi havde passeret linjen i sydgående retning.

Før frokost ankom vi til Sandnessjøen. På kajen blev vi mødt af et lokalt orkester, der spillede på trommer, meget festligt.

Desværre ændrede vejret sig om eftermiddagen. Der kom tunge lavthængende skyer, så det var svært at se "De syv søstre”, som er navnet på bjergkæden på øen Alsten. Bjergkæden består af syv bjergtoppe, som præsten Petter Dass navngav efter sagnet om "De syv søstre". Fjeldet med de syv toppe rejser sig op til 1.072 m.

Sidst på eftermiddagen ankom vi til Brønnøysund for at hente gods. På vejen videre sydpå passerede vi Torghatten. Et ejendommeligt fjeld med hul i midten på øen Torget. Hullet er 160 meter langt, 35 meter højt og 20 meter bredt og blev skabt i istiden. På grund af vejrforholdene var det vanskeligt at se hullet, da vi passerede øen.

Aftenen blev rundet af med Hurtigrutens afskedsmiddag. Før middagen blev der serveret champagne i loungen på dæk syv. I forbindelse med arrangementet sagde skibets ekspeditions og restaurant team tak for samværet på rundrejsen.

Først på aftenen anløb vi Rørvik, hvor vi også mødte nordgående Hurtigrute MS Trollfjord.

Senere krydsede vi Folda – et åbent havstykke på vej til Trondheim.

fredag den 16. september 2016

Vesterålen og Lofoten


Havneanløb: Tromsø, Finnsnes, Harstad, Risøyhamn, Sortland, Stokmarknes, Svolvær og Stamsund

I dag vågnede vi til et flot vejr. Knaldende sol og blå himmel hele horisonten rundt. Dejligt at se på det rolige vand mens vi fik vores morgenbuffet. Et flot syn at se Hurtigrute MS Vesterålen passere.

Først på formiddagen skulle vi igennem Risøyrenna. En 4,5 km lang kunstig kanal skabt for at skibstrafikken kan komme ind til Risøyhamn, som også har en central rolle i Hurtigrutens historiePå vej ind til anløbsstedet passerede vi en bro, hvor flere af Hurtigrutens udflugtsbusser passerer samtidig med at skibet sejler under. Her er der en sjov tradition for, at man vinker til hinanden under passagen.

Senere var der et foredrag om Richard With, og om de årsager der førte til at han grundlagde Hurtigruten 2.juli 1893. Foredraget var optakten til besøget på Hurtigrutemuseet i Stokmarknes.

Efter frokost kom vi til Sortland med et kort ophold. Senere til Stokmarknes hvor Hurtigruten har det store flotte og meget interessante museum. Museet fortæller om Hurtigrutens arbejde med at transporterer gods, post og passagerer. Men også hvordan ruten har udviklet sig som arbejdsplads på godt og ondt, i mere end hundrede år. Et miniature samfund der har været med til at udvikle den norske kystkultur, og på afgørende vis har været med til binde Nord- og Sydnorge sammen. Som en særlig specialitet er det tidligere MS Finnmarken fra 1956 lagt på land og bygget sammen med museet, så man kan se, hvordan skibet fungerede og var indrettet på den tid.

Efter ca. 45 min. sejlads fra Stokmarknes begyndte vi sejladsen gennem det eventyrlige flotte Raftsundet, hvor det strålende vejr fremhævede den smukke norske natur, når den er bedst. Fra Raftsundet sejlede vi en tur ind i den 2,5 km lange og 80 meter brede Trollfjord med de stejle fjeldsider. En fantastisk flot og ubeskrivelig natur. For enden af fjorden åbner vandet sig, så der var rigelig plads til at vende det 122 meter lange skib om sin egen akse, så vi kunne sejle tilbage til Raftsundet. En imponerende og fantastisk manøvre, som besætningen ubesværet udførte.

Vi fortsatte videre til Svolvær, hvor der var tid til en kort sightseeing i byen. Svolvær kaldes også for ”Lofotens Hovedstad”.

Dagen blev rundet af med at møde Hurtigrute MS Richard With, og sidste anløb i dag var Stamsund sent på aftenen. Igen var der nordlys på nattehimlen.

En fantastisk dejlig solrig dag med mange indtryk.

torsdag den 15. september 2016

Hammerfest og Tromsø


Havneanløb: Mehamn, Kjøllefjord, Honningsvåg,Havøysund, Hammerfest, Øksfjord, Skjervøy og Tromsø

Dagen startede med tungt vejr og søgang. En halv time forsinket i forhold til sejlplanen. Vi mødte Hurtigrute MS Finnmarken, på vej mod Hammerfest, verdens nordligste by.

Vi passerede Melkøya på vej ind. Øen er historisk, men er i nyere tid mest kendt for sit avancerede modtageanlæg for naturgas, der hentes i borefelter 160 km ude i Barentshavet. Gassen kommer til Melkøya gennem rørledninger hvor gassen raffineres og komprimeres, så den kommer i flydende form. Derefter kan den nemt eksporteres i specialbyggede tankskibe til forbrugere i mange forskellige lande.

Byen er også kendt for astronomen Struves arbejde med at opmåle jordklodens runding, for på den måde at fastslå jordens præcise form og størrelse. Til minde om det arbejde, er der rejst en Meridianstøtte i Fuglenæs, lidt uden for Hammerfest.

Vejret begyndte at klare op, da vi lagde til i byen. Vi havde tid til at kikke på Hammerfest kirke, der er en speciel og særpræget langkirke med smallere kor i øst og tårn i vest. Med en meget flot glasmosaik over alteret. Det blev også til et kort besøg i Genrejsningsmuseet. Museet samler trådene for de grusomheder nordmændene i Finnmark og Nord-Troms var udsat for i slutningen af anden verdenskrig. Museet fortæller også, hvad der blev gjort efter krigen for at genopbygge området.

Tilbage på skibet hørte vi et tankevækkende foredrag om klimaforandringer, og hvad vi kan forvente, der vil ske med klimaet de næste 100 år.

Midt på aftenen mødte vi Hurtigrute MS Polarlys og anløb Tromsø omkring midnat i næsten vindstille vejr med måneskin og nordlys. En fantastisk flot aften og et vejrskifte der lover godt for de næste dage.